Tuesday, February 28, 2012

Näpud mulda ehk kasvatame maitsetaimi aknalaual

Täna käisin ma lõpuks Hansaplantis ning soetasin endale kõik esmavajaliku maitsetaimede kasvatamiseks. Kuigi ma teadsin, et tahan kindlasti sel aastal proovida ja katsetada, siis lõpliku valiku tegin poes koos teenindussaali töötajaga, küsisin julgelt nõu ja abi.
Üks, mis kindel oli basiilik, kuna mulle Itaalia toidud väga maitsevad, lisaks võtsin rukola ning natukene huvitavamaks tulemuseks veel oranži magusa paprika, mis lisaks headele maitseomadustele on ka dekoratiivne. Kuna ma varem pole n-ö aknalaual kasvatanud, siis ei oska ma täpselt öelda, kuidas mul kõik kohe õnnestub aga ma annan endast parima. See on ka põhjus, miks ma esmakordsel kasvatamisel kasvuhooneid kasutan, mitte ei pista kohe potti. Kui esimene ports hakkab arenema, siis saab alati ümber istutada ning edaspidi on juba lihtsam.

Kuigi ma tean, et Hansaplant pole just kõige odavam pood, siis otsustasin siiski kõik korraga ühest kohast osta ja nagunii oli mul sinna kanti asja. Seega hinnad, mis ma välja toon ei pruugi olla sugugi kõige odavamad aga lihtsalt aimduseks ette, et kui palju miski maksab.

Kekkilä ürdimuld 3L ................. 1,39 EUR
Turbatablett 10tk .......................... 0,83 EUR
Põld-võõrkapsas "Rukolas" ...... 0, 75 EUR
Basiilik "Genovese" ........................ 0,59 EUR
Magus paprika Mohawk ........ 3,43 EUR
Väikekassett 4 auguga ............ 0,19 EUR
Toa kasvuhoone 2tk .................. 5,50 EUR

KOKKU: 12,68 EUR

Kindlasti hoian kursis, kuidas kasvamine edeneb, kuna täna ma enam neid istutada ei jõua, siis teen seda homme ja esimesed tulemused paksid ilmnema juba nädal peale istutamist, söögivalmis saavad nad küll alles paarikümne päevaselt, aga see läheb ruttu.

Hortese kodulehelt leidsin ma veel sellise toreda õpetuse, kindlasti tuleb algajale kasuks:

Lihtne ja käepärane viis aknalaual kasvatamiseks

1. Selleks on vaja väikeseid plastpotte, mulda ja maitsetaimede seemneid.
2. Täitke pott ääreni maitsetaimede kasvatamiseks mõeldud mullaga, siluge siledaks ja kastke niiskeks.
3. Mullapinnale külvake pakist maitsetaimede seemned ja katke kergelt imeõhukese mullakihiga.
4. Asetage pott sooja ja võimalikult valgesse kasvukohta.
5. Seemnete idanemiseni võite poti katta pealt paberiga, et niiskus paremini säiliks.
6. Pott asetage alusele ja piserdage vett külvile hommikuti pihustiga nii, et mullapind oleks ühtlaselt niiske.
7. Maitsetaimede seemned idanevad ühe nädala jooksul.
8. Kui külv on liiga tihe, siis võib poti sisu jagada umbes neljaks ja istutada laiali suurematesse pottidesse, kasutades istutamisel maitsetaimede mulda.
9. Paari nädala pärast võib hakata väetama maitsetaimedele mõeldud väetisega.

Taimede ettekasvatamine minikasvuhoones

1. Täitke minikasvuhoone kassett servani külvimullaga, siluge siledaks ja suruge muld sõrmedega veidi tihedamaks. Kastke muld niiskeks. Mulla asemel võib kasutada ka turbatablette, mis lastakse enne külvamist ööpäeva jooksul ennast vett täis imeda, valades kassetti piisavalt vett.
2. Igasse kasseti ruutu asetage mullale või turbatabletile 1-3 seemet.
3. Seemned suruge näpuga veidi pinnasesse ja peale asetage läbipaistev karbikaas. Kaas aitab külvil säilitada paremini niiskust ja soodustab ühtlasemat tärkamist.
4. Seemnete tärkamiseks on oluline hoida külvi 20-25°kraadisel temperatuuril võimalikult valges kohas. Vajadusel kasutada taimelampe.
5. Jälgida, et külv oleks kogu aeg niiske. Vajadusel piserdage käsipihustist veega.
6. Taimede kasvades, või kui on liiga niiske, eemaldatakse läbipaistev kaas karbilt.
7. Seemnetest tärganud noortaimed tuleb paari nädala pärast istutada suuremasse potti.
8. Taimi ei tohi lasta kasvada karbis liiga kaua, kuna mulda ja toitaineid jätkub tõusmetele vaid lühikeseks ajaks.
9. Pärislehtede ilmudes võib taimed istutada suuremasse potti ja kasvatada edasi köögi aknalaual või istutada maikuus juba otse aiamaal peenrasse.
10. Väetama võib hakata maitsetaimi paar nädalat pärast ümber istutamist.

No comments:

Post a Comment